Skidhelg hos pappa v 7

Välkommen till Hästberg!



Alla hjärtans dag ska ju firas med mannen i mitt liv och just nu finns det bara en och det fick bli pappsen :) Lördag morgon startar jag som vanligt med en morgonpromenad och denna helg var det nog finaste vintervädret på mycket länge och då befann jag mig på helt rätt plats, bland all orörd snö i dalaskogen.  Fantastiskt, och jag passade på att ta några bilder under promenaden. Första bilden är pappas hus vid 8-tiden på morgonen och solen går precis upp när jag börjar min promenad, nästa bild är på grannens får som vår vovve Rebbe är både förtjust i och rädd för, tredje bilden är på en hackspett uppe i stolpen, fjärde och femte bilden är bara på all snö och sista bilden är på Fäbotjärn som ligger precis vid pappas hus.

      

Vi kan ju inte sitta inne hela helgen och kolla på tv, även om det är både alpint, skidskytte och alla möjliga skidtävlingar. Anette stannade inne, men jag och pappa begav oss ut för att åka skidor själva istället för att se det på tvn. Vi åkte till Åvallen i Nyhammar och det blev lite nostalgiskidåkning för mig som tränat och tävlat i längdåkning där när jag var liten. Hade för mig att spåret var jättelångt och nu tog det bara en kvart att åka runt, så jag tog ett varv till.
Pappa vallar skidor innan vi åker hemifrån, pappa gör sig iording för att åka skidor, trejde bilden visar pappas moderna skidutrustning (men den funkar ju), fjärde bilden är på mig i spåret och sen på pappa och sista bilden visar hur fina spår det var!

      

Skidåkningsposering!



Men eftersom det gick så snabbt att åka runt spåret på Åvallen och bara blev ca 5 km så åkte vi upp till Långmyra där det tydligen ska finnas ett spår som Nyhammars IF har och det ville jag gärna testa. Pappa tog en promenad med Rebbe medans jag åkte 6 km på Långmyraspåret för att kolla hur det såg ut.. Nedan några bilder från åkningen vid Långmyra och en karta över spåret.

  

Till eftermiddagsfikat bakade jag jättegoda semlor, för nu orkar jag inte vänta till fettisdagen. Det är ju så gott! Sen några bilder på pappas gård och sist en bild på Rebbe.  

    

Till kvällen åt vi god mat och kollade på melodifestivalen. Till efterrätt hade jag bakat pepparkakstryfflar och till det hade vi rött vin och vita kolor som är Anettes favoriter. Älskar verkligen tryfflarna som är som lyxig choklad och bara smälter i munnen. Såna gör jag gärna igen.



På söndagen var det lika fint väder igen och jag åkte då 12 km vid Långmyra och sen var det dags att bege sig till Västerås. På kvällen blev jag bjuden på middag "a la Knut" hos familjen och jag passade på att fira lillebror Fredrik som fyllde 19 år i fredags. Mamma är i Italien med jobbet och kommer hem om en vecka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0